Vi lever!

Halloj! 

Ber om ursäkt för så otroligt dålig uppdatering här inne. Det beror mestadels på att jag har lagt all energi på att komma tillrätta här hemma och försöka komma in i några slags rutiner. Det är inte speciellt enkelt att skapa rutiner med en bebis på snart 6 veckor men man kan ju alltid försöka haha! 

Nu har vi varit hemma i nästan exakt en månad och vi börjar sakta komma in i allting. Nog för att man är trött som småtbarnsförälder men jag är nog ändå piggare än vad jag hade väntat mig. Bara för att jag skriver så kommer väl lillpojken vakna tretusen gånger de närmsta nätterna. Håller tummarna för att det inte sker och att han fortsätter sova så pass bra som han ändå gör. Men vi får se. Jag har ju hört att det kan straffa sig att berätta hur bra ens barn sover... 

 
Jag tänkte att jag skulle försöka få till någon slags förlossningsberättelse i ett inlägg. Vet inte om någon är speciellt intresserad av att läsa men det känns ändå kul att kunna spara här och sedan kunna gå tillbaka i arkivet och läsa sen. Jag har tänkt ganska mycket på förlossningen och även pratat om den ganska mycket, både med C och med läkaren och barnmorskan som var med eftersom det inte riktigt gick som det var tänkt. Jag har även beställt hem journalen och läst i efterhand. Så jag tror att jag ska kunna få ihop någon slags berättelse i alla fall. Men som sagt, den kommer upp i ett senare inlägg. 

För tillfället håller C på att natta Melker. Det är ganska svårt att få honom att sova på kvällarna för tillfället. Nattningarna har de senaste dagarna tagit ungefär två timmar per kväll. På dagarna kan han somna på ett par minuter men på kvällarna tar det lång tid. Vet inte allt vad det kan bero på. Någon som har någon idé om vad det kan bero på? 

Nu sover sonen i alla fall. Så nu ska vi väl slänga oss i soffan ett litet tag innan det blir dags att sova för oss också. Egentligen kanske man borde gå och lägga sig nu direkt med så man får sina timmar sömn men samtidigt är det skönt med lite tid där vi kan vara bara vi. Det behöver man också, så man inte hamnar i fällan att enbart vara mamma och pappa.

Kommentarer:

1 Filippa:

Bebisar vet inte att man ska sova på natten, haha. Det kommer, när de börjar vara vakna på dagarna mer. Jag har alltid tagit de första månaderna till att följa bebisens dygnsrytm, sova på dagen och vara vaken på natten för att fungera som människa, haha

Svar: Nej det är ju sant förstås. På ett sätt fattar jag att man inte kan få in rutiner hos bebisar, men gör det jag kan för att få honom att förstå vad som är dag och natt iaf. Även om det inte spelar någon roll nu så gör det ju det senare :) Han sover dock oftast längre pass på natten än på dagen, så någon skillnad är det ju. Han sover bra när han väl somnar på kvällen, men det är som sagt att få honom att somna flesta gången på kvällen som är svårt.
lifeofmyh.blogg.se

Kommentera här: