Att välja förskola

Jahopp. Då är det alltså dags att ge sig in i djungeln att välja förskola. Vi har ett antal här i närheten som det är gångavstånd till så det känns ju absolut som att vi vill få plats på någon av dem. Det blir ju smidigast så när man ska lämna innan jobb och så. Jag har bokat in besök på de tre av förskolorna som vi funderar mest på. 

Men alltså, vad ska man fråga? Vad ska man tänka på när man är på besök?  Jag tänker att jag gärna vill att de ska vara ute mycket. Hade helst haft Melker på en Ur-och-skur-förskola men den enda som finns i stan ligger alldeles för långt bort. Sen vill jag såklart att det inte ska vara för stora barngrupper och att det gärna inte ska vara för stor omsättning på personal. Sen vill jag även höra lite hur de arbetar med barnens integritet. För mig är det superviktigt att man respekterat barns integritet och även lär dem om den. Jag tänker aldrig tvinga Melker att krama folk han inte vill krama eller sitta i knät på de han inte vill sitta hos. Det är viktigt för mig att respektera honom som den lilla person han faktiskt är. Så jag hoppas att dessa förskolor arbetar med det. 

Jag återkommer i frågan när jag varit på besök. Ni får gärna tipsa om vad ni frågade om när ni var på besök på förskolan, eller vad ni tycker är viktigt att tänka på! 

Kommentera här: