Tankar inför en eventuell förlossning

Om några dagar fyller Melker ett år. Det innebär att det alltså gått ett år sedan den där kvällen på förlossningen. Den var lika hemsk som den var underbar. Det är så många som man hör säger en kvart efter att barnet kommit att de verkligen vill göra det igen. Så kände inte jag. Jag kände inte så efter ett par dagar, ett par veckor eller ens flera månader. Jag tyckte att förlossningen var en hemsk upplevelse som jag inte alls kände mig speciellt peppad på att återuppleva. Så pass att jag kände att ett kejsarsnitt var enda utvägen om det skulle bli fler barn. För fler barn vill vi gärna ha om vi får den möjligheten.

(null)
Med Melker i magen i vecka 38.

Innan Melker kom lyssnade jag på mycket poddar om graviditeter och förlossningar men sen slutade jag. Dels på grund av att jag inte alls har lika mycket tid att lyssna och dels för att jag inte har haft något intresse riktigt. För några veckor sedan snubblande jag över Förlossningspodden, och har maratonlyssnat sedan dess. Det är något med att höra folk berätta om sina förlossningar. För första gången kände jag att jag nog faktiskt kan tänka mig att gå igenom en förlossning igen. Jag kommer dock att ta upp en diskussion kring kommande förlossning redan på inskrivningssamtalet i så fall, då jag absolut inte vill att det ska bli som förra gången. Jag ska skriva ett förlossningsbrev som jag inte gjorde förra gången. Då visste jag ju inte vad som väntade, nu vet jag vad som kan hända och har tydligare tankar om hur jag vill ha det. Eller rättare sagt önskar. Jag förstår såklart att man inte kan bestämma hur förlossningen blir men jag vill gärna försöka i den mån det går. Jag vill undvika saker som jag använde mig av under min första förlossning, som att bada till exempel. Tror mest att det skulle påminna om melkers förlossning. Plus att jag har fått för mig att det kanske hade något att göra med att det gick så snabbt. Även fast jag fattar att det inte hade med det att göra alls. 

Jaja, nu har jag svamlat klart. Och nej jag är inte gravid. Jag har bara som sagt vant mig vid tanken att föda igen. 

Kommentera här: