Välling

Vi har börjat införa välling på kvällarna här hemma för lilla M. Vi har gett honom gröt tidigare och en liten flaska ersättning i sängen precis när han ska somna. Vilket har resulterat i att han vant sig vid att somna med flaskan i munnen. Något som jag känt varit lite dumt då det blir en vana som kan bli svår att komma ifrån sen. Vill ju gärna att han ska kunna somna utan en flaska i munnen när han blir större. Så då bestämde vi oss för att byta ut kvällsgröten och ersättningen mot välling istället. Har inte alltid varit speciellt positivt inställd till välling heller egentligen men det får funka nu tänker jag. Så länge vi är noga med tandborstning efter vällingen innan han ska sova sen så kanske det inte är så farligt. Får se om vi fortsätter med köpe-vällingen eller om jag börjar göra egen, det får vi se. Till en början ville vi mest bryta vanan att behöva en flaska för att kunna somna. 

 
Första kvällen gick det väl inte så bra. Vi fick ge upp och ge honom en skvätt ersättning och då somnade han. Andra kvällen hade jag gett mig tusan på att han skulle somna utan flaska och det gick, även om det tog ganska lång tid innan han slappnade av och somnade. Tredje kvällen somnade han på kanske 5-10 minuter. Så det går framåt! Nu ska vi bara försöka få ordning på nattsömnen också. Eller jag ska egentligen inte klaga för han sover i princip hela nätterna. Dock vaknar han ganska många gånger, är ledsen och vill ha nappen. Det kanske inte är något man kan göra så mycket åt, men det vore så skönt för oss alla om han kunde få sova lite mindre oroligt. Vi får se hur vi ska ta oss an det. Jag har beställt en nattlampa som ger en slags stjärnhimmel och som spelar musik. Får se om den kanske kan hjälpa till. Han ska dessutom få flytta in i eget rum snart. Tänker att det kanske beror på att han störs av oss eftersom han verkar vara ganska lättväckt. Återkommer i ämnet!

Kommentera här: