En sovstund om dagen

Efter ett antal väääldigt långdragna nattningar kände jag att det var dags att prova något nytt och se om det gjorde någon skillnad. Melker har tidigare oftast sovit två gånger per dag. Misstänkte häromkvällen att han egentligen inte var tillräckligt trött för att somna då han bara ville leka och låg och skrattade. Så förra tisdagen testade jag att bara låta honom sova en gång. Vi var dessutom på babysim så jag kände att jag lekte lite med elden genom att inte låta honom sova men det gick bättre än förväntat måste jag säga. Dessutom tog nattningen typ en minut istället för tre timmar. Ni anar inte hur förvånad denna morsa var när han somnade direkt. 

Så dagen efter testade vi samma sak igen. En sovstund och han somnade direkt på kvällen igen. Så jag antar att vi från och med nu, såklart med vissa undantag, kör på endast en sovstund per dag. Han sover så pass många timmar på nätterna, endast med uppvak för att han tappat nappen, så jag antar att han helt enkelt inte är i behov av så mycket sömn på dagarna. Han får i snitt 13 timmar per natt och enligt BVC så har de behov mellan 10-14 timmars sömn per dygn i den här åldern så endast en sovstund per dag känns inte helt galet trots allt. Sen kommer det säkerligen perioder när han behöver sova mer på dagarna men då tar vi det då. 

(null)

Kommentera här: